söndag 24 augusti 2014

Vardag och fest!


Ibland ser man spännande saker i skogen.

Och himlen har också sett spännande ut både var och varannan dag nu. Det gick liksom direkt från värsta högsommarvärme till höstväder.

Hunden har hjälpt husse med trädgårdsarbete.

Jag har gjort egen deo. Det här är den enda jag använder nu för tiden. Jag blandar lika delar av kokosolja ( inte kokosfett), bikarbonat och maizena. Sedan är det bara att smörja en liten klick i armhålan. Inga gifter, luktar gott och lätt att göra.

Tog en snabb titt på International Food Market i Linköping i fredags. Men det imponerade inte.

Även visset ogräs kan vara fint.

Jag är ju lite svag för träd. Här är ett fint träd som står vid Göta Kanal.

I fredags var det också kräftfiske på schemat. När vi lagt i burarna myser vi vid brasan och grillar lite mat och pratar medan vi hoppas på att kräftorna kryper in i mjärdarna.

Tyvärr regnade det lite på oss. Milla tyckte nog sämst om det.

Och vi fick MYCKET kräftor. Nästan 2/3 var för små att ta upp men vi fick så det räckte ändå.

Varför blir kräftor röda när man kokar dem? Enligt en bok hos vännerna så är det röda färgämnet i kräftornas skal det enda som tål värmen när man kokar dem. De övriga färgerna förstörs i kokningen.
 
Snart blir det fest!

Och ikväll blev det Flygande Jakob för det blev jag så himla sugen på.

2 kommentarer:

Heidi sa...

vilken duktig vovve som hjälper husse med trädgården:)

Mina två senaste hundar gillade inte heller regn, utan föredrog att ha på sig täcke när det var vått ute:)

kräftorna ser ju bara för mumsiga ut! Trevligt att kunna ha kräftskiva, och bjuda på egenfångade och hemkokta kräftor:)

tomtan sa...

Tack!!!!!
Härlig hund som hjälper till i trädgården. Men stackaren.... Vill inte bli våt :D Underbar bild!